Відомості про район
Райдержадміністрація
Прес-центр
РДА і громадськість
Районна рада
Місцеві ради

22117994 1445466362168003 1492708041 oУ квітні 2014 року Уряд схвалив Концепцію реформування місцевого  самоврядування та територіальної організації влади в Україні, чим започаткував реформу децентралізації. Як результат, на рівні держави створено 648 об’єднаних територіальних громад, до складу яких увійшли майже 3 тис. 50 сільських, селищних та міських рад. Тому сьогодні, 28 вересня 2017 року, під час розширеного засідання колегії обласної державної адміністрації говорили про стан добровільного об’єднання територіальних громад Волині.

Так, за словами начальника управління містобудування та архітектури облдержадміністрації Миколи Томчука, в області продовжуються процеси децентралізації влади та здійснення адміністративно-територіальної реформи, вживаються відповідні дієві заходи щодо подальших шляхів та принципів їх впровадження. Зокрема, працюють регіональні робочі групи з підготовки та реалізації плану заходів, спрямованих на підтримку добровільного обʼєднання територіальних громад, підготовки проектів змін до Перспективного плану формування територій громад Волинської області, на засіданнях яких обговорюються проблемні питання, що виникають у процесі обʼєднання територіальних громад, аналізуються розрахунки фінансової спроможності ОТГ у запропонованих форматах. Загалом, Перспективний план передбачає утворення в області 74-х ОТГ.

Відповідно до Перспективного плану формування територій громад Волинської області утворено 20 обʼєднаних територіальних громад, у яких відбулися перші вибори депутатів та голів місцевих рад.

У 2015 році – 5 ОТГ: Устилузька та Зимнівська Володимир-Волинського району, Голобська та Велицька Ковельського району, Смолигівська Луцького району, які у 2016 році перейшли на прямі міжбюджетні стосунки та отримали державну преференцію у вигляді субвенції із Державного бюджету на формування інфраструктури у сумі 26537,2 тис. гривень, що використані для реалізації 62-х проектів.

У 2016 році – 10 ОТГ: Литовезька, Павлівська, Поромівська Іваничівського району, Люблинецька, Дубівська, Поворська Ковельського району, Княгининівська Луцького району, Прилісненська Маневицького району, Заболоттівська Ратнівського району, Шацька Шацького району, які у 2017 році перейшли на прямі міжбюджетні стосунки.

У 2017 році – 5 ОТГ: Колодяжненська Ковельського району, Забродівська, Самарівська Ратнівського району, Вишнівська Любомльського району, Заборольська Луцького району, перші вибори депутатів та голів місцевих рад у яких відбулися 30 квітня цього року.

Між іншим, у загальноукраїнському рейтингу областей щодо формування ОТГ Волинь займає 4 місце. Якщо розібрати за окремими показниками, то область посіла 4 місце за кількістю утворених ОТГ; 6 місце – за покриттям ОТГ площі області; 6 місце – за кількістю місцевих громад, що обʼєднались в ОТГ; 7 місце – за кількістю ОТГ з чисельністю населення менше 5 тисяч. Разом із тим, жодної ОТГ не створено у Горохівському та Камінь-Каширському районах.

Слід зазначити, що 29 жовтня 2017 року відбудуться перші вибори голів та депутатів місцевих рад ще в 19 ОТГ: Велимченській сільській Ратнівського району; Луківській, Турійській селищних Турійського району; Смідинській, Сереховичівській, Дубечненській сільських Старовижівського району; Городищенській, Боратинській сільських Луцького району; Оваднівській, Зарічанській сільських Володимир-Волинського району, Колківській селищній Маневицького району; Іваничівській селищній Іваничівського району; Любомльській міській, Головненській селищній, Рівненській сільській Любомльського району; Цуманській селищній, Жидичинській сільській Ківерцівського району; Копачівській сільській Рожищенського району, Любешівській селищній Любешівського району.

– Беззаперечним успіхом реформи стало суттєве зростання місцевих бюджетів, що дає нові фінансові можливості для розвитку міст і сіл, для посилення спроможності громад, а отже – для поліпшення рівня надання послуг їх мешканцям. У цілому, до загально фонду бюджетів першостворених 15-ти громад області за 7 місяців поточного року надійшло 96,2 мільйона гривень власних доходів, що становить 111,4 % до запланованого на цей період. Виконані бюджети усіх територіальних громад. Здійснення видатків відповідних місцевих бюджетів органами місцевого самоврядування об’єднаних громад забезпечується в межах реальних фінансових можливостей їх бюджетів. За підсумками 2016 та протягом 2017 років у відповідних бюджетах відсутня кредиторська заборгованість за захищеними статтями витрат, – повідомив Микола Іванович.

Натомість директор відокремленого підрозділу «Центру розвитку місцевого самоврядування» у Волинській області Анатолій  Пархом’юк зазначив, що є ряд проблем, які виникають в новоутворених ОТГ, а саме: фінансова спроможність, формування органів управління, координація дій, передача майна тощо. На його думку, про все це необхідно думати ще до об’єднання.

Своєю чергою, головний консультант головного департаменту регіональної політики Адміністрації Президента України Віктор Ткаченко зосередив увагу не на кількісних, а на якісних показниках об’єднаних територіальних громад.

– Вже настав час питати про результати роботи першостворених ОТГ. Суть реформи полягає у тому, аби перетворити органи місцевого самоврядування, шляхом укрупнення, на самодостатні, а також надати їм широкі права та повноваження. Тому нині постає питання: чи бачать голови тергромад перспективи свого розвитку, адже фінансова підтримка з боку держави з року в рік зменшується. Не для того створюють об’єднану територіальну громаду, щоб перекидати гроші з однієї кишені в іншу і сидіти їх успішно проїдали. Якщо мене чують голови об’єднаних територіальних громад, я закликаю і наполегливо рекомендую подумати про те, як через 2-3 роки ви будете самостійно жити і виконувати покладені на вас повноваження, – звернувся до присутніх Віктор Михайлович.

– Переконаний, що процес об’єднання не буде безкінечним, тому представники влади повинні бути найактивнішими. Тим паче, що з кожним роком держава зменшує суму фінансової дотації для ОТГ. Але для початку потрібно порахувати власні доходи, а не субвенційні, з чого й вибудовується принцип самоокупності громад. Тому подальший процес створення громад повинен мати під собою конкретне, в першу чергу, фінансове обґрунтування. А всіх, хто не хоче об’єднуватися, застерігаю: щоб не вийшло ситуації, коли Кабінет Міністрів України прийме рішення, не врахувавши бажання жителів громади, – наголосив Володимир Гунчик.